Verwerkingsregels bus, tram en metro
Voor personen met een mobiliteitsbeperking is het belangrijk dat zij in de ov-reisinformatie kunnen zien of ze de reis per ov wel kunnen maken. CROW-KpVV heeft een overzicht opgesteld waarin staat wat belangrijke informatie is voor reizigers met een beperking. Die richt zich op bus, tram en metro.OV-Data, de ov-lokketten, aanbieders van reisinformatie maar ook de decentrale ov-autoriteiten en vervoerders kunnen op basis van dit overzicht bepalen welke informatie zij met de reizigers willen (laten) delen. Het overzicht van CROW-KpVV is nadrukkelijk een tussenproduct dat pas toegevoegde waarde heeft als het structureel wordt toegepast in de hele keten van reisinformatie. Dus van het verzamelen en registreren van de data, tot het combineren ervan, tot het aanbieden van handzame informatie aan de reizigers.
Achtergrond
Reisinformatie is voor alle reizigers van belang. Hoe laat vertrekt mijn bus, hoe lang duurt de overstap en hoe laat kom ik aan? Voor een deel van de reizigers komen daar vragen bij over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Zij willen weten of ze de halte op en het voertuig in kunnen en of ze kunnen uitstappen en de reis vervolgen. Voor deze groep reizigers is aanvullende reisinformatie nodig. CROW heeft samen met een werkgroep van ovautoriteiten, en na afstemming met reizigersvertegenwoordigers, aangegeven welke informatiebehoefte deze reizigers hebben. Daarbij is verder gekeken dan het huidige aanbod aan reisinformatie over toegankelijkheid. Het accent ligt op informatie over bushaltes en of deze voor mensen met een motorische beperking, dan wel met een visuele beperking, toegankelijk is. Er wordt daarbij gekeken naar drie aspecten van de halte: de hoogte van de halte, de breedte (bij de instapdeur) en de aanwezigheid van een geleidelijn. Het overzicht sluit aan de bij de Europese indeling van drie typen toegankelijkheid. Dat gaat om drempelvrij reizen, reizigers met een visuele beperking en reizigers die gebruikmaken van een rolstoel.