Borging Toegankelijkheid bij aanpassingen stationsomgevingen | Proceshandvat
Dit proceshandvat is bedoeld voor gemeenten en ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Stap voor stap wordt je meegenomen in het planproces voor de (her)ontwikkeling van een stationsomgeving.
Dit proceshandvat is ontwikkeld op basis van een try-out en toetsing van meerdere civiele planprocessen, waaronder de planprocessen van Haarlem en Utrecht. Door middel van een aantal interviews met ProRail, NS, de Oogvereniging en Ieder(in) en een vijftal workshops in Amersfoort, Nijmegen, Schiedam, Haarlem en Lelystad, is toegankelijkheid geborgd in dit proces.
Achtergrond
Een zeer grote groep Nederlanders heeft een beperking die eisen stelt aan toegankelijkheid van openbare ruimte. In 2016 ratificeerde Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap werd wetgeving van kracht die gemeenten en bedrijven verplicht om bij het inrichten van de openbare ruimte rekening te houden met mensen met een beperking.
Hierdoor is toegankelijkheid de norm geworden. Dat betekent routes zonder obstakels, duidelijke geleidelijnen en een logische routering. Daarnaast is toegankelijkheid een van de agendapunten van het platform Ruimte voor Lopen. Een groot deel van de uitvoering van deze wetgeving komt bij gemeenten te liggen. Een belangrijk deel van de openbare ruimte vormen de stationsomgevingen.