Onderzoek en scans stationsomgevingen
Mensen met een handicap ervaren niet zo zeer problemen bij het instappen van de bus of trein vanaf de bushalte of het perron, maar wel in stationsgebieden om van de bus in de trein te komen en andersom. Om die reden heeft het ministerie van IenW opdracht gegeven om dit nader te onderzoeken. Dit heeft geresulteerd in twee scans die gemeenten en andere betrokken partijen kunnen gebruiken voor een verkenning en mogelijkheden voor concrete oplossingen.
Uit ervaringsverhalen van mensen met een handicap die met het openbaar vervoer (willen) reizen, is gebleken dat vaak de toegankelijkheid van een station wel op orde is, maar dat het lastig is om op het station te komen of over te stappen van of naar een andere modaliteit. Om die reden heeft het ministerie van IenW opdracht gegeven om dit nader te onderzoeken. Dit heeft geresulteerd in twee scans (een quickscan en een detailscan) en een rapportage op basis van een schouw met ervaringsdeskundigen, gemeenten en ProRail op en rond verschillende stations. Gemeenten kunnen met andere betrokken partijen en ervaringsdeskundigen de scans gebruiken voor een verkenning van de obstakels in de stations(omgeving) en waar ze aan kunnen denken voor de oplossing daarvan. De omgeving van stations is ingewikkelder om aan te pakken dan de stations zelf. Er zijn verschillende partijen verantwoordelijk, er komen vaak meerdere vervoersmodaliteiten (bus, taxi, tram) en dat vergt een samenhangende aanpak. Bijgaande scans en onderzoek hebben als doel partijen gezamenlijk een instrument te geven voor een eerste verkenning.