Mensen met een beperking zijn de dupe van overlastgevende deelscooters
Hinderlijk geparkeerde deelscooters vormen sinds hun komst het zoveelste obstakel op straat voor mensen met een beperking. Ze lijken vaker in de weg te staan dan scooters in privébezit. Zo staan ze op parkeerplekken voor mindervaliden, op rolstoel-opritten of dwars op de stoep waardoor rolstoelgebruikers de weg op moeten. Pointer sprak met mensen met een beperking die dit vaak ervaren.
Luister hier naar Pointer NPO Radio 1 reportage.
“Ik zie met één oog maar een paar procent, waardoor ik in het donker eigenlijk helemaal ben aangewezen op mijn taststok en echt moet afgaan op het licht van lantaarnpalen”, vertelt Esther Döll uit Amersfoort. “Nu ben ik elke avond als ik uit de bus stap bang dat ik tegen zo’n deelscooter aanloop, want er staat er hier altijd wel eentje in de weg.” Het indienen van een klacht of het sturen van foto’s naar GO Sharing, de beheerder van de deelscooters, heeft volgens Esther tot nu toe niets opgeleverd: “Ze zeggen dat ze de gebruiker erop hebben aangesproken, maar de volgende keer is het gewoon weer raak.”
Aanbieders krijgen geen grip op overlast
Scooterverhuurders zijn op de hoogte van de problemen die hun scooters opleveren. Zo heeft de Vereniging van Gehandicaptenorganisaties Rotterdam naar eigen zeggen goed contact met aanbieder Felyx: “Zij staan er helemaal voor open om dingen te proberen, bijvoorbeeld het invoeren van aparte parkeervakken voor scooters”, vertelt Marijke Henkemans. De scooters kunnen dan zo worden geprogrammeerd dat ze alleen nog maar in de vakken kunnen worden geplaatst. Maar dat is vooral toekomstmuziek. Ondanks deze goede bedoelingen, kijkt Marijke toch met vrees naar de toekomst: “Het gaat nu wel iets beter dan in de beginfase, maar nog lang niet goed genoeg. Daarnaast zijn er plannen om het aantal deelfietsen en -scooters in de stad uit te breiden. Wij zijn bang dat die er komen zonder dat de problemen die er nu zijn voldoende worden opgelost.”
Gemeente worstelen met beleid
In de meeste gemeenten doen handhavers niets met foutgeparkeerde deelscooters. Ze kunnen hoogstens een melding maken bij de aanbieder. Omdat de verantwoordelijkheid voor het verplaatsen van de deelscooters bij de aanbieder ligt, is het moeilijk voor gemeenten om de overlast aan te pakken.
Daarnaast hebben slechts 12 van de 41 gemeenten met deelscooters, regels in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen omtrent het aanbieden van deelvervoer. In deze 12 gemeenten hebben bedrijven die deelscooters willen aanbieden daarvoor een vergunning nodig. De gemeente kan zo een maximum stellen aan het aantal scooters, ervoor zorgen dat er in bepaalde gebieden niet gereden of geparkeerd kan worden en de vergunning weigeren als blijkt dat de scooters veel overlast veroorzaken. Maar dit is dus in het overgrote gedeelte van de gemeenten nog niet geregeld. “Het is naïef dat zoveel gemeenten zich hier nog niet over hebben gebogen”, aldus lector City Logistiek Walther Ploos van Amstel, “Je moet ervoor zorgen dat je de scooters aan banden kunt leggen als er te veel problemen zijn, dat de scooters eruit gegooid kunnen worden als gebruikers zich niet gedragen. Ook moet je je als gemeente afvragen of je de openbare ruimte zomaar gratis beschikbaar stelt aan deelscooterbedrijven.”
Dit is een ingekorte versie van een artikel van Pointer.nl. Lees het volledige artikel hier.