Nieuwsbericht

ProRail Introduceert real-time liftinformatie op stations

Profielfoto van Kennisplatform CROW
16 januari 2025 | 1 minuut lezen

Sinds 7 januari biedt ProRail real-time informatie over de werking van liften op stations aan. Reizigers die afhankelijk zijn van liften kunnen nu vooraf zien of de lift op hun station werkt, zodat ze hun reis hierop kunnen aanpassen.

Deze innovatie is een belangrijke stap in het verbeteren van de toegankelijkheid van stations. Volgens Chiel Overgoor, domeinregisseur bij ProRail, is het de eerste keer dat op deze schaal storingen van liften worden gedetecteerd en gedeeld. “We hebben alle liften voorzien van sensoren die storingen automatisch doorgeven. Dit was een complexe uitdaging, maar door samen te werken met onderhoudspartijen, NS, de decentrale ov-autoriteiten (DOVA) en BISON hebben we de informatie nu betrouwbaar kunnen verwerken,” vertelt Overgoor.

De gegevens worden niet direct door ProRail gedeeld, maar via de Reisinformatiegroep en OpenGeo, die fungeren als de zogenaamde NDOV-loketten (Nationale Data Openbaar Vervoer). Deze partijen zorgen ervoor dat de informatie op een gestandaardiseerde manier toegankelijk wordt voor vervoerders en andere belanghebbenden.

De volgende stap is dat vervoerders en andere betrokkenen de real-time liftinformatie integreren in hun eigen reisinformatiekanalen. Zo kunnen reizigers in de toekomst eenvoudig controleren of de lift op hun station werkt en zo hun reis beter plannen, zonder voor onverwachte hindernissen te komen staan. Deze ontwikkeling draagt bij aan de uitvoering van het Bestuursakkoord Toegankelijkheid en is een belangrijke stap richting toegankelijker openbaar vervoer.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op prorail.nl