Toegankelijkheid en CROW
Vandaag start de Week van de Toegankelijkheid. De Week is een initiatief van Ieder(in), een landelijk netwerk van mensen met een beperking of chronische ziekte. Toegankelijkheid is een belangrijk thema voor CROW. Op diverse fronten zijn we hierop actief. Eerder maakten we hierover al een praatplaat.
De Week van de Toegankelijkheid is mooi moment om stil te staan bij de diverse activiteiten waar CROW momenteel aan werkt. Hieronder een overzicht van actuele ontwikkelingen. Dan ben je snel weer helemaal up to date.
Factsheet - Fiets en inclusie
Vandaag verschijnt de factsheet Fiets en inclusie. Deze factsheet richt zich op de belemmeringen die fietsers met een driewielfiets of handbike ervaren. Hoe kan je daar als wegbeheerder zo goed mogelijk op in spelen om deze belemmeringen te voorkomen?
Webinar Verlichting en toegankelijkheid
Altijd meer willen weten over verlichting in relatie tot toegankelijkheid? Op 22 oktober organiseert het Kennisnetwerk Toegankelijkheid een webinar over dit onderwerp met kennis en ervaringen vanuit verschillende invalshoeken. Je kunt je hier aanmelden voor het webinar Verlichting en toegankelijkheid.
Kennisdelen met gemeenten
Vandaag geeft Wilma Slinger van CROW een presentatie bij de gemeente Haarlem over een toegankelijke openbare ruimte. Welke kennis is daarvoor beschikbaar? Eerder gaf zij een gelijksoortige presentatie bij de gemeente Meierijstad en binnenkort is Oegstgeest aan de beurt.
Meest toegankelijke gemeente
De finalist voor de verkiezing Meest toegankelijke gemeente wordt woensdag bekend gemaakt. Wilma Slinger bezocht vanuit CROW de excursie van finalist Rotterdam en ook finalist Sittard-Geleen stond al eerder op ons netvlies.
Richtlijnen en handboeken
CROW is volop bezig met het herzien van richtlijnen/handboeken op het gebied van toegankelijkheid. In de publicatie zal aandacht zijn voor zaken als haltes rond tram en metro en VRI’s. Eind 2025 komt de kennis beschikbaar.
Toegankelijkheid bij CROW
En tenslotte zijn we intern ook een traject gestart om te kijken waar we als organisatie zelf nog kunnen verbeteren in het toegankelijker maken van onze dienstverlening en fysieke locaties. Zo hebben we afgelopen jaar geëxperimenteerd met de inzet van schrijftolken bij onze webinars en is onze corporate website toegankelijker gemaakt.