Actuele informatie over beschikbaarheid liften een stap dichterbij
ProRail stelt data en informatie van liften op stations in een testomgeving beschikbaar voor appbouwers. Zij kunnen deze gegevens op termijn dan verwerken in een reisplanner. Zodra ProRail vindt dat de informatie betrouwbaar genoeg is, komt deze data definitief beschikbaar. ProRail loopt hiermee voorop in de EU.
Lange reparatietijd
Helaas hebben we nog steeds te maken met langere reparatietijden van liften. Door reizigers beter inzicht te geven in de beschikbaarheid van liften, proberen we reizen beter planbaar te maken. Tegelijk nemen we ook maatregelen om de reparatietijd te verkorten.
De eerste stap was om elke lift te voorzien van sensoren die doorgeven of de lift werkt. Vervolgens verzamelen we de data van de partijen die onze liften onderhouden. Deze data bieden we vervolgens aan bij DOVA. Decentrale ov-autoriteiten werken hier samen aan het beschikbaar stellen van brondata van en over het openbaar vervoer.
Grote stap in toegankelijkheid
DOVA verspreidt deze informatie als open data volgens een Europese standaard via de NDOV-loketten van Stichting OpenGeo en Reisinformatiegroep naar diverse appbouwers. Vervoerders en andere stakeholders kunnen op deze manier actuele beschikbaarheidsinformatie van de liften gebruiken in hun reisplanners. Reizigers kunnen dan straks zien of de lift op het betreffende station werkt.
Tegelijk hebben we de route-informatie van alle liften uitgebreid. Zo kun je nu ook zien welke verbindingen er tussen de perronsporen zijn. Ook deze informatie wordt binnenkort gedeeld (volgens de Europese standaard). Zo kan iedereen, ook een buitenlandse reisplanner, deze informatie gebruiken.
Wanneer de appbouwers klaar zijn, kunnen reizigers zien of de lift die ze nodig hebben om hun reis te maken werkt en zo hun reis beter voorbereiden. Hiermee maken we een grote stap in de toegankelijkheid en geven we invulling aan de afspraken uit het Bestuursakkoord Toegankelijkheid.
‘Nog niet eerder gedaan’
Chiel Overgoor, contractmanager bij ProRail, vertelt: “Dit traject is op deze schaal nog niet eerder gedaan. Daardoor liepen we tegen diverse uitdagingen aan om alle informatie volledig en betrouwbaar binnen te krijgen en te verwerken. Nu kunnen we de data aan DOVA aanbieden in een bèta-versie. Maar we hebben nog wat meer tijd nodig om de betrouwbaarheid vast te stellen. De appbouwers kunnen het wel al inzien en starten om deze informatie op te nemen in de reisplanners.”
Meer over dit onderwerp
De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op prorail.nl