Nieuwsbericht

Hbo-minor Digitale Toegankelijkheid en Inclusie

Profielfoto van Kennisplatform CROW
8 januari 2024 | 1 minuut lezen

ICT-docenten van Hogeschool Utrecht en specialisten van stichting Accessibility werken samen aan een nieuwe minor over Digitale Toegankelijkheid en Inclusie. Deze minor, die start in schooljaar 2024-2025 is uniek in Nederland en staat open voor alle hbo-studenten. Voor het eerst kunnen studenten zich specialiseren in het vakgebied van digitale toegankelijkheid waar vanuit het bedrijfsleven veel vraag naar is en waar nog geen hbo-opleiding voor bestaat.  

Samenwerking sinds 2020 

Al sinds 2020 is ‘digitale toegankelijkheid’ een vast onderwerp in het curriculum van de ict-opleiding van Hogeschool Utrecht. In het eerste leerjaar maken studenten kennis met dit onderwerp. Zij krijgen van Accessibility en een ervaringsdeskundige een gastcollege. In jaar 2 werken studenten aan een toegankelijke website en zorgt Accessibility dat ervaringsdeskundigen de websites testen en de feedback met de studenten bespreken. In het derde jaar is Accessibility vaak opdrachtgever: studenten werken aan een project waarbij digitale toegankelijkheid een eis is. En vanaf volgend jaar kunnen studenten dus ook een minor volgen om zich te specialiseren in digitale toegankelijkheid. 

Maatschappij wordt digitaler 

In Nederland heeft één op de 5 mensen een beperking. Om mee te kunnen doen in de maatschappij is digitale toegankelijkheid van bijvoorbeeld website en apps belangrijk. “Accessibility vindt het heel belangrijk dat bedrijven hun website of app digitaal toegankelijk maken maar daar hebben ze wel mensen voor nodig die kennis hebben over dit onderwerp. En die zijn er niet op de markt. Dus daarom willen we dat op scholen en universiteiten studenten in aanraking komen met digitale toegankelijkheid en helpen we de onderwijsinstituten om dit vorm te geven,” aldus Arja Boer, projectleider bij Accessibility.  

Alex Jongman, docent Software Development aan de Hogeschool Utrecht en een van de kartrekkers van de nieuwe minor: “Ik vind het belangrijk dat studenten ontdekken wat zij kunnen doen om mensen met een beperking een eerlijke kans te geven. Door aandacht voor toegankelijkheid te hebben tijdens de ontwerpfase van hun producten kunnen zij het verschil maken. Ik ben er ontzettend blij mee dat we dit nu ook in een minor kunnen vormgeven.” 

Meer informatie over toegankelijkheid in het onderwijscurriculum op www.accessibility.nl/toegankelijkheid-onderwijscurriculum  

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op accesibility.nl