Digitale toegankelijkheid in Deventer
Het lijkt zo simpel, even op een website kijken of een app raadplegen voor de gewenste informatie, je ergens voor aan te melden of iets te bestellen. Maar miljoenen Nederlanders hebben één of meerdere beperkingen die dat nog niet zo eenvoudig maken.
Denk daarbij aan mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn, doof of slechthorend, motorisch beperkt of zwakbegaafd, autistisch of laaggeletterd. Toch zou dat op digitaal gebied geen belemmering hoeven te vormen. Want het is technisch goed te realiseren dat websites en apps ook voor deze groepen goed toegankelijk zijn. In Nederland willen we dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor alle burgers. Dat geldt uiteraard ook voor digitale voorzieningen. In onze samenleving kun je immers bijna niet meer zonder internet en computers. Daarom is het regelen van digitale toegankelijkheid straks verplicht voor alle overheidsinstanties.
Websites en apps overheid straks voor iedereen toegankelijk
In 2025 moeten de digitale voorzieningen van de overheid aan allerlei wettelijke eisen op dit gebied voldoen, zodat iedere gebruiker ook daadwerkelijk alle mogelijkheden van een website of app kan benutten.
Ervaringsplein gemeente
Ook de gemeente Deventer is daar volop mee bezig. In het auditorium van het Deventer stadhuis was een ervaringsplein ingericht voor ambtenaren waar een aantal beperkingen was nagebootst. De bedoeling was om even stil te staan bij het feit dat niet elke digitale handeling voor iedereen even vanzelfsprekend is. Patricia Bolink, specialist digitale toegankelijkheid bij de gemeente en Christa Slootman, online content specialist bij de gemeente, ontvingen hier ambtenaren van Deventer en Olst-Wijhe om ze te laten ervaren tegen welke zaken mensen met een beperking zoal aanlopen als ze gebruik maken van websites en apps van de overheid. Daarbij werden ze ondersteund door adviseurs van Cardan Technobility, een specialist op het gebied van digitale toegankelijkheid.
Lees het volledige artikel op stedendriehoek.nl